Keuzewijzer elektrische fietsen

Keuzewijzer elektrische fietsen

Wij van Heine Rijwielen proberen u door middel van onderstaande uitleg u zo goed mogelijk te begeleiden bij de aankoop van uw elektrische fiets. Kies dus binnen een paar stappen de elektrische fiets die bij u past.

Tijdens het testen van een elektrische fiets kunt u letten op drie belangrijke elementen:

• De ondersteuning van de elektrische fiets: Gebeurt dit vloeiend of schokkerig?
• De accu van de elektrische fiets: Wat is het bereik van mijn accu?
• De motor van de elektrische fiets: Waar is deze gepositioneerd?

Het aanbod van elektrische fietsen is de laatste jaren enorm toegenomen. Wij van Heine Rijwielen gaan u proberen wegwijs te maken. Wat betreft de elektrische ondersteuning zijn er maar een paar systemen op de markt. De keuzewijzer van Heine Rijwielen helpt u bij de keuze van een passende elektrische fiets. Naast het grote aanbod van elektrische fietsen, zijn er maar een aantal fabrikanten van elektrische systemen op de markt. De elektrische fietsen van Sparta, Koga en Batavus maken in de modellen vooral gebruik van de zelfontwikkelde ION-technologie. Gazelle levert verschillende e-bikes en gebruikt twee eigen systemen. Het Panasonic-systeem vind je op de Puch fietsen, de Zwitserse Flyer en het Duitse Kalkhoff. Ook heeft Kalkhoff fietsen met het Bosch-systeem met een motor bij de trapas, net als Puch en Stevens. Vele andere merken elektrische fietsen hebben een voor of achterwiel motor, een accu onder de drager en een eenvoudige aansturing.

Op fietsersbond.nl/e-bike vind u een beschrijving van de elektrische systemen die te koop zijn, de eigenschappen en op welke fietsen ze gebruikt worden. Veel interessante informatie over elektrische fietsen is op deze site te vinden.

Elektrische fiets: de manier van trapondersteuning

Op een elektrische fiets van Heine Rijwielen heb je twee motoren: je benen en de motor. De samenwerking tussen deze 2 is bijzonder belangrijk!. Dat lukt met het ene systeem beter dan met het andere. Op alle fietsen werkt de elektrische ondersteuning pas als je zelf trapt. Bij eenvoudige elektrische fietsen registreert een bewegingssensor of er gefietst wordt. Deze fietsen leveren vervolgens een vast vermogen. Meer geavanceerde fietsen houden rekening met de rijsnelheid en het traptempo. Bij luxe elektrische fietsen is er een sensor die meet hoeveel kracht er op de pedalen gezet wordt. De ondersteuning wordt daarop aangepast. Dat voelt natuurlijker. De ondersteuning stopt direct als de pedalen niet meer rond gaan. Begin je dan weer met trappen, dan duurt het vervolgens een halve of meer omwentelingen voor de ondersteuning weer begint. Ook zit er verschil in de kracht waarmee de motor optrekt. Hoe geleidelijker, hoe prettiger het meestal wordt ervaren. De ondersteuning van alle elektrische fietsen stopt bij rond de 25 kilometer per uur fietst.

Elektrische fietsen met een krachtsensor leveren allemaal genoeg ondersteuning zodra je zelf ook flink kracht zet. Maar wat gebeurt er weinig kracht gezet wordt op de pedalen? Het Ion-systeem geeft dan nog veel ondersteuning. Overige systemen, zoals het Bionx-systeem, daarbij neemt de ondersteuning dan ook af. De intensiteit van de ondersteuning kan ook variëren doordat je tijdens het fietsen verschillende versnellingen gebruikt.

Elektrische fiets: wat is de actieradius, hoe ver kom je met de accu

Hoe ver je met een volle accu komt is afhankelijk van vele factoren. Een van de belangrijkste factoren is de hoeveelheid energie die in de accu zit. De instelling van de ondersteuningsstand bepaalt hoe snel de accu weer leeg raakt.

Bij een elektrische fiets wordt de capaciteit van een accu uitgedrukt in watturen (Wh). Een accu met 350Wh kan een uur lang 350 watt leveren. Of twee uur 175 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 175 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 24 kilometer per uur haal je dan 48 kilometer. Fiets je zelf behoorlijk en met geringe ondersteuning, dan levert de accu zo’n 70 watt. Met een 350Wh accu kun je dan vijf uur fietsen – zo’n 100 kilometer. Een eenvoudige rekensom.

Maar er zijn ook nog andere factoren die de actieradius bepalen. Heuvelop, harde tegenwind, rijden op een te lage bandenspanning en vaak optrekken na verkeerslichten vreten energie. Ook het kiezen van de juiste versnelling (terugschakelen!) en het gewicht zijn van invloed. Wij van Heine Rijwielen adviseren u dan ook om een accu te kiezen die past bij u en bij de afstand die je fietst. De meeste accu’s hebben een beperkte levensduur. Ook als je hem weinig gebruikt. De gemiddelde levensduur is zo’n drie tot vijf jaar. Vervanging kost zo’n 300 tot 500 euro.

Elektrische fiets: de motor

Elektrische fietsen van Heine Rijwielen hebben de motor in het voorwiel, het achterwiel of bij de trapas. Er zijn wat verschillen in het gebruik gerelateerd aan de plaats van de motor. Een motor bij de trapas is vaak iets zuiniger omdat hij direct gekoppeld is aan de trapas en kan zo vaker in het gunstigste toerentalgebied draaien. Het komt erop neer dat hij efficiënter is. Een motor in het voorwiel heeft het voordeel dat u kunt kiezen voor een gesloten kettingkast en een naafversnelling in het achterwiel. Met een motor in het achterwiel kun je vaak alleen een derailleur versnelling gebruiken en dus geen naafversnellingen met een dichte kettingkast.

Elektrische fiets: waar moet je nog meer op letten?

Alle elektrische fietsen zijn voorzien van een bedieningspaneel. De meest eenvoudige zeggen alleen iets over de acculading en de gekozen ondersteuning. Een luxe display is uitgebreid met de ritinformatie zoals de snelheid, ritafstand en de verwachte actieradius. Het is prettig als het display te bedienen is zonder de handen van het stuur te halen. Tegenwoordig kun je bijna van elk model fiets een elektrische variant krijgen: stadsfiets, toerfiets, mountainbike, vouwfiets, bakfiets of driewieler. Door de toevoeging van elektrische ondersteuning wordt de fiets een paar kilo zwaarder. Tijdens het fietsen merk je hier nauwelijks iets van. Sommige elektrische fietsen zijn uitgerust met een achteruit en parkeerhulp om het parkeren makkelijker te maken.

Elektrische fiets: opladen

Elektrische fietsen van Heine Rijwielen dienen tijdig en met regelmaat geladen te worden. Doet u dit niet dan kan de accu in een slaapstand komen en dit heeft direct invloed op de capaciteit en de prestaties van de accu. Een accu van een elektrische fiets moet minimaal een keer per maand volledig leeg gereden worden waarna de accu ook weer volledig geladen dient te worden. Doet u dit consequent dan zal de levensduur van de accu vele malen langer zijn. Het laden kost wel tijd. Een uur aan de lader betekent weer een uur met geringe ondersteuning of een halfuurtje fietsen met volle ondersteuning. Het fietsen met een elektrische fiets is anders dan dat u gewend bent met uw ‘normale’ fiets.

Het fietsen met een elektrische fiets betekent vaak weer fietsen op hogere snelheid. Begin daarom altijd voorzichtig, wen aan de snelheid, de ondersteuning, het op en af stappen en het remmen.

Wij hopen u dat u na het lezen van bovenstaande tekst al iets meer zicht heeft op het aanschaffen van een elektrische fiets. Indien u na het lezen van bovenstaande informatie nog verdere vragen heeft omtrent het aanschaffen van een elektrische fiets kunt u altijd contact opnemen met onze verkoop afdeling via

info@heinerijwielen.nl , telefonisch op nummer 06-487 66 424 of een afspraak maken op ons servicepunt te Utrecht.

×

Powered by WhatsApp Chat

× WhatsApp 24/7